Meclis’te gündeme gelen yeni yasa teklifi, 25 yaş ve üzeri araçların hurda araç olarak verilmesine teşvik sağlıyor. MHP Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir tarafından sunulan teklif, araçlarını geri dönüşüme verenlere sıfır kilometre yerli araçlar için Özel Tüketim Vergisi’nden (ÖTV) muafiyet sağlanmasını öneriyor. Bu düzenleme, uzun süredir gündemde olan hurda araç problemine çözüm sunmayı hedefliyor. Peki, hangi araçlar alınabilecek? Yasa teklifinin geçme ihtimali nedir? İşte detaylar.
Hurda Araç Teşviki Gündemde
Hurda araç teşviki, 2019 yılından bu yana uygulanmıyor ve bu durum sektörde tartışmalara yol açıyor. Özellikle trafikteki yaşlı araçların oluşturduğu tehlike ve ekonomik külfet nedeniyle yeniden gündeme gelen teşvik konusu, Meclis’e taşındı. İsmail Özdemir’in teklifi, 25 yaş ve üzeri araçların geri dönüşüme verilmesini teşvik etmek amacıyla, Türkiye’de üretilen sıfır araçların ÖTV’den muaf tutulmasını öngörüyor.
TÜİK Verileri Ne Söylüyor?
Yasa teklifine dayanak olarak Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verileri kullanıldı. Özdemir’in teklifinde şu bilgiler yer aldı:
- 2023 yılı sonu itibarıyla, Türkiye’de trafiğe kayıtlı araç sayısı 28 milyon 740 bin 492 olarak açıklandı.
- 2024 Ağustos ayında bu sayı 30 milyonu geçti.
- Trafikteki araçların yaş ortalaması 14,5 olarak hesaplandı.
- Araçların %25’i 21 yaşından büyük.
Bu veriler ışığında, 25 yaş üzeri araçların geri dönüşüme kazandırılması, hem çevresel hem de ekonomik fayda sağlayacak bir adım olarak değerlendiriliyor. Yaşlı araçların çevre kirliliği, trafik güvenliği ve ekonomik yük oluşturduğu vurgulanırken, bu teklifin özellikle güvenli ulaşım ve çevre sağlığı açısından önem taşıdığı ifade ediliyor.
Ticari Araçlara Yönelik Muafiyet Teklifi
Meclis’e sunulan bir diğer teklif ise, ticari araç sahiplerini ilgilendiriyor. Buna göre, geçimini tek araçla sağlayan şoför esnafına yönelik yeni bir düzenleme önerildi:
- 10 yıl boyunca ticari faaliyetlerde kullanılmak üzere satın alınacak araçlar için ÖTV ve KDV muafiyeti talep edildi.
- Bu teklif, özellikle küçük ölçekli şoför esnafını ekonomik olarak rahatlatmayı hedefliyor.
İMAS Başkanı Ertemel’den Değerlendirme
İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, yasa teklifiyle ilgili önemli değerlendirmelerde bulundu. Ertemel, hurda araç teşvikinin tekrar gündeme alınmasının, otomotiv sektörüne hareketlilik kazandıracağını belirtti. Ayrıca, bu teşvikin yalnızca çevresel ve ekonomik etkilerle sınırlı kalmayıp, Türkiye’deki otomotiv üretim ekosistemine de katkı sağlayacağını ifade etti.
Yasa Teklifi Kabul Edilir mi?
Yasa teklifinin Meclis’te kabul edilmesi halinde, Türkiye’de üretilen yerli araçların satışında ciddi bir artış bekleniyor. ÖTV muafiyeti, vatandaşlara yeni araç alma konusunda büyük bir fırsat sunarken, ticari araç düzenlemesi de şoför esnafı için ekonomik bir nefes olabilir.
Sonuç
Hurda araç teşvikinin yasalaşması durumunda, hem çevre hem de ekonomi üzerinde önemli etkiler yaratılabilir. Aynı zamanda, şoför esnafı için getirilen ÖTV ve KDV muafiyeti düzenlemesi, ticari araçların yenilenmesini teşvik ederek sektörde yenilik sağlayabilir. Tüm bu gelişmelerin, otomotiv sektöründe olumlu bir hareketlilik yaratması bekleniyor.