22 Mart, Cumartesi - 2025
Diğer

    Kızıldeniz Rotası Neden Hâlâ Boş? Denizcilik Devleri Risk Almıyor, Afrika Üzerinden Devam Ediyor

    Kızıldeniz’de Husi milislerinin saldırıları sonrasında bölgeden uzaklaşan küresel deniz taşımacılığı şirketleri, Afrika’nın güneyinden geçen daha uzun ve maliyetli rotayı tercih etmeye devam ediyor. New York Times’ın analizine göre, şirketler Husilere karşı askeri operasyonlara rağmen güvenliğin tam olarak sağlanmadığını düşünüyor ve Kızıldeniz’e dönmek için acele etmiyor.

    Afrika Rotası 10 Gün Daha Uzun Ama Daha Güvenli

    Yaklaşık bir yıldır birçok büyük nakliye şirketi, Kızıldeniz yerine Afrika’nın güney ucunu dolaşarak Asya ve Avrupa arasında sefer düzenliyor. Bu alternatif rota, yaklaşık 3.500 deniz mili daha uzun ve ortalama 10 günlük ek süre anlamına geliyor. Ancak şirketler için mürettebat güvenliği ve istikrar, zaman ve maliyetten daha öncelikli hale gelmiş durumda.

    Maersk: “Bölge tamamen güvenli hale gelmeden rotamızı değiştirmeyeceğiz.”

    Husilere Hava Saldırıları Etkili Olmadı

    ABD Başkanı Donald Trump, son dönemde Husilere karşı hava saldırılarını artırsa da, uzmanlar bu operasyonların sınırlı etkisi olduğu görüşünde. S&P Global’den Jack Kennedy, sadece askeri müdahaleyle Husilerin kalıcı şekilde durdurulamayacağını vurgularken, birçok uzmana göre siyasi çözüm olmadan Kızıldeniz’in eski güvenliğine kavuşması zor.

    Nakliye Devi Şirketler Temkinli: “Maliyetli Ama Gerekli”

    Danimarkalı taşımacılık devi Maersk, bölge güvenliği sağlanana kadar Afrika çevresinden gitmeye devam edeceğini açıkladı. Benzer şekilde, MSC de denizcilerinin güvenliği ve operasyonel öngörülebilirliği korumak adına aynı yönde karar aldı. Fransız şirket CMA CGM dışında büyük taşıma hatlarının bölgeye dönmeye sıcak bakmadığı görülüyor.

    Lloyd’s List Intelligence verilerine göre, 2024 Şubat ayında Bab el-Mendeb Boğazı’ndan geçen konteyner gemisi sayısı 500’lerden 200’e düştü.

    Husilerin Saldırıları Azaldı Ama Endişe Bitmedi

    Husiler, ocak ayında İsrail-Hamas ateşkesi sonrası saldırılarını büyük ölçüde azalttı. Ancak bu düşüş, nakliye devlerinin güvenlik algısını yeterince etkilemedi. Gemi rotalarında yapılacak ani değişikliklerin maliyetli ve riskli olabileceği endişesiyle, şirketler temkinli davranmayı sürdürüyor.

    Uzun Rota, Kârlılığı da Artırıyor

    İronik bir şekilde, bu zorlu rota deniz taşımacılığı sektörüne finansal avantaj sağladı. Pandemi döneminde sipariş edilen yeni gemilerin bolluğu nedeniyle fiyatların düşmesi beklenirken, Afrika çevresindeki rota nedeniyle nakliye ücretleri yükseldi. Maersk, Kızıldeniz’in yeniden açılmasının gecikmesi halinde bu yılki kazançlarının artabileceğini öngördü.

    Ancak Nakliye Fiyatları Tekrar Düşüşte

    Dijital nakliye platformu Freightos’a göre, Asya-Kuzey Avrupa hattındaki nakliye ücretleri, son dönemde 2023’ten bu yana en düşük seviyesine geriledi. ING Research uzmanı Rico Luman, bu durumu hem talepteki daralma hem de ABD’ye yönelik ithalatın yavaşlamasıyla açıklıyor.

    Öne Çıkan Haberler

    İmamoğlu Soruşturmasında 33 Şirketin Adı Geçti: Hangi Firmalar Dosyada?

    33 şirketin yer aldığı soruşturma dosyası gündemde. Hangi firmaların adı geçiyor, detaylar neler?

    Papa Franciscus Taburcu Ediliyor: 37 Günlük Tedavi Sürecinde İki Kez Hayati Tehlike Atlattı

    Papa Franciscus 37 gün süren tedavisinin ardından taburcu ediliyor. Zatürreyi atlattı, enfeksiyon süreci sürüyor. İznik ziyareti hâlâ belirsiz.

    İmamoğlu Soruşturmasında “Çakarlı Savcı” Detayı: Araç Para Taşımada mı Kullanıldı?

    İmamoğlu soruşturmasında çakarlı bir aracın savcıya kayıtlı görünüp para taşımada kullanıldığı iddia edildi.

    Ahmet Davutoğlu Geri Adım Attı: “Sözlerim Çarpıtıldı, Yolsuzlukla Mücadelede Samimiyiz”

    Ahmet Davutoğlu, İmamoğlu protestolarına dair tepki çeken açıklamasının ardından geri adım attı. “Sözlerim çarpıtıldı, biz yolsuzlukla samimiyetle mücadele ederiz” dedi.

    Bunlarada Göz Atabilirsiniz

    İmamoğlu Soruşturmasında 33 Şirketin Adı Geçti: Hangi Firmalar Dosyada?

    33 şirketin yer aldığı soruşturma dosyası gündemde. Hangi firmaların adı geçiyor, detaylar neler?

    Papa Franciscus Taburcu Ediliyor: 37 Günlük Tedavi Sürecinde İki Kez Hayati Tehlike Atlattı

    Papa Franciscus 37 gün süren tedavisinin ardından taburcu ediliyor. Zatürreyi atlattı, enfeksiyon süreci sürüyor. İznik ziyareti hâlâ belirsiz.

    İmamoğlu Soruşturmasında “Çakarlı Savcı” Detayı: Araç Para Taşımada mı Kullanıldı?

    İmamoğlu soruşturmasında çakarlı bir aracın savcıya kayıtlı görünüp para taşımada kullanıldığı iddia edildi.