Türkiye’nin beyaz eşya sektöründe Eylül ayıyla birlikte daralma derinleşti. TÜRKBESD Başkanı Gökhan Sığın, iç pazarda %15, ihracatta %34 daralma ve toplam üretimde %37 gerileme yaşandığını belirtti. İhracat ve iç pazardaki küçülme, sektördeki üretim kayıplarının kalıcı olabileceği endişesine yol açıyor.
Beyaz Eşya Sektöründe İç Pazar ve İhracatta Daralma
2024 yılının ilk dokuz ayı itibarıyla, TÜRKBESD verilerine göre iç satışlar %4 artarken, ihracat %6 oranında düştüve toplam satışlarda %3’lük azalma yaşandı. Toplam üretim miktarında da %4’lük bir düşüş gerçekleşti. TÜRKBESD Başkanı Sığın, sektördeki üretim kayıplarının etkisinin derinleşmesinden endişe duyduklarını belirtti. Sığın, iç pazardaki durgunluk ve ihracat kayıplarına rağmen sektörde istihdamın korunması için yoğun çaba sarf ettiklerini de vurguladı.
Enerji Verimliliği ile Tasarruf Mümkün
Enerji verimliliğine dair son çalışmaları paylaşan Gökhan Sığın, enerji verimli buzdolaplarının kullanımının Keban Barajı’nın iki yıllık üretimine eşdeğer bir tasarruf sağlayacağını belirtti. Yeni nesil enerji verimli beyaz eşyaların, 4,3 milyon ailenin yıllık elektrik tüketimi kadar tasarruf sağlayabileceğine işaret eden Sığın, bu ürünlerin kullanımının teşvik edilmesinin milli servet açısından önemine dikkat çekti.
İhracatçılar İçin Devlet Destekleri ve Sektör Talepleri
TÜRKBESD Başkan Yardımcısı Fatih Özkadı, sektörün ihracat kapasitesini artırmak için SGK prim desteği, uygun finansman koşulları ve Dahilde İşleme Rejimi (DİR) gibi desteklerin korunması gerektiğini ifade etti. Özkadı, sürdürülebilir büyüme için devlet desteklerinin önemine değinirken, bu tür teşviklerin beyaz eşya üreticilerinin küresel pazarda rekabet gücünü artıracağını belirtti.
Üretim Maliyetlerini Artıran Unsurlar
Sektörün ana girdisi olan paslanmaz çelik ve yassı çelik üzerinde süren antidamping soruşturmaları da beyaz eşya üretim maliyetlerine baskı yapıyor. TÜRKBESD Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Yavuz, çelik fiyatlarında artış yaşanmasının beyaz eşya fiyatlarına yansıyacağını ve sektörün küresel rekabet gücünü olumsuz etkileyebileceğini belirtti. Ayrıca, GEKAP adı altında uygulanan Geri Kazanım Katılım Payı’nın son yıllardaki artışı, sektörde maliyetleri yükselterek iç pazarın canlılığını olumsuz etkiliyor.