Avrupa Birliği (AB), Çin’de üretilen elektrikli otomobillere yüzde 35,3’e varan ek gümrük vergisi koyma kararı aldı. AB Komisyonu, Çin menşeli elektrikli araçların haksız sübvansiyonlardan faydalandığını belirterek, Avrupa üreticilerine zarar verdiği gerekçesiyle Çin’den ithal edilen elektrikli otomobillere 5 yıl süreyle ek vergi uygulanacağını duyurdu.
Soruşturma ve Ek Vergi Kararı
AB Komisyonu’nun sübvansiyon karşıtı soruşturması sonucunda, Çin’deki elektrikli otomobil sektörünün değer zincirinin haksız sübvansiyonlarla desteklendiği ve bu durumun AB’deki yerli üreticilere zarar verdiği tespit edildi. AB Komisyonu, ek vergilerin AB Resmi Gazetesi’nde yayımlanmasından bir gün sonra yürürlüğe gireceğini ve Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kurallarıyla uyumlu bir çözüm arayışının devam edeceğini açıkladı.
Markalara Göre Vergi Oranları
Yeni düzenlemeyle Çin’de üretilen bazı elektrikli araç markalarına göre farklı oranlarda ek vergiler belirlendi:
- Tesla: %7,8
- BYD: %17
- Geely: %18,8
- Soruşturmada iş birliği yapan diğer üreticiler: %20,7
- SAIC ve iş birliği yapmayan diğer üreticiler: %35,3
Bu oranlar, mevcut yüzde 10’luk ithalat vergisine eklenerek uygulanacak ve bazı modellerde toplam vergiyi yüzde 45,3’e çıkaracak.
Çinli Elektrikli Araçların Avrupa Pazarındaki Artan Payı
Son yıllarda Çinli elektrikli araç üreticileri, düşük maliyetli ve sübvanse edilmiş araçlarıyla Avrupa pazarında hızla pay kazandı. Temmuz ayında geçici olarak uygulamaya konan ilave vergilerle AB, Çin yapımı elektrikli otomobillerin pazar payını sınırlamayı hedefliyordu. 4 Temmuz’dan bu yana uygulanan geçici vergiler tahsil edilmeyecek; ancak yeni oranların 31 Ekim’den itibaren yürürlüğe girmesi bekleniyor.
Bu karar, AB’nin, yerli elektrikli otomobil sektörünü korumak için attığı önemli bir adım olarak yorumlanıyor. Çinli üreticilerin Avrupa’daki düşük fiyat avantajını sınırlandırmayı hedefleyen bu vergi artışı, sektördeki rekabeti yeniden şekillendirebilir.