Bayraktar KIZILELMA yerli motoru için tarih verildi ve savunma sanayinde önemli bir adım atıldı. Türkiye’nin milli savunma projeleri arasında yer alan KIZILELMA için yerli motorun ne zaman seri üretime geçeceği merak ediliyordu. İşte bu kritik projenin detayları…
Bayraktar KIZILELMA İçin Yerli Motor Geliştirme Süreci
Türkiye, savunma sanayiinde dışa bağımlılığı azaltmak için önemli projelere imza atmaya devam ediyor. Bu projelerden biri de Bayraktar KIZILELMA. İnsansız hava aracı (İHA) teknolojisinde çığır açan bu projenin en önemli unsurlarından biri, yerli motor kullanımı olacak. Peki, KIZILELMA‘ya bu noktaya nasıl gelindi ve yerli motorun detayları neler?
KIZILELMA Geliştirme Süreci
TEKNOFEST Adana etkinliğinde konuşan Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar, KIZILELMAprojesinin 20 yıllık bir sürecin ürünü olduğunu belirtti. Bayraktar, “KIZILELMA’ya varmak 20 sene sürdü” ifadeleriyle sürecin ne kadar uzun ve emek gerektiren bir yolculuk olduğunu vurguladı. Baykar, ilk olarak Bayraktar Mini ile başladığı İHA geliştirme çalışmalarını, Malazgirt İHA ve ardından Bayraktar TB2 ile sürdürdü. Bu süreçte adım adım daha gelişmiş İHA’lar üretildi ve KIZILELMA gibi ileri düzey projelere ulaşıldı.
Bayraktar KIZILELMA’nın Yerli Motoru Ne Zaman Seri Üretime Geçecek?
Bayraktar KIZILELMA yerli motor için tarih sonunda netleşti. Şu an Ukrayna’dan ithal edilen motorla çalışan KIZILELMA, yerli motoruna kavuşmak için geri sayıma başladı. Selçuk Bayraktar, yerli motorun 5-6 yıl içinde seri üretime geçeceğini açıkladı. Ayrıca, TAİ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii) tarafından da geliştirilen yerli motor projesinin sürdüğünü belirtti. Bu da Türkiye’nin İHA teknolojisinde dışa bağımlılığı en aza indirme hedefini gösteriyor.
Yerli Motorun Özellikleri Nasıl Olacak?
Yerli motorun detayları henüz tam olarak açıklanmış değil. Ancak, Bayraktar’ın yerli motorun geliştirilmesi sürecinde Türkiye’nin çeşitli motor tiplerine ihtiyacı olduğunu vurgulaması, farklı özelliklerde motorların geliştirileceğini gösteriyor. Bu da farklı operasyonel ihtiyaçlara yönelik motor tiplerinin geliştirileceği anlamına geliyor.
Ukrayna’dan Satın Alınan Motorun Teknik Özellikleri
Halihazırda Bayraktar KIZILELMA’da kullanılan motor, Ukrayna üretimi orta baypaslı turbofan motorudur. İşte bu motorun teknik özellikleri:
- Tip: Orta baypas turbofan
- Uzunluk: 3.358 mm
- Çap: 611,6 mm
- Kuru Ağırlık: 350 kg
- Maksimum İtme: Kalkışta 1.720 kgf, seyir modunda 515 kgf
- Yakıt Tüketimi: 468,1 kg/sa
- İtme-Ağırlık Oranı: 4,914
Bu motorun sunduğu verimlilik ve performans, KIZILELMA‘nın havada uzun süre kalmasını ve yüksek manevra kabiliyeti göstermesini sağlıyor.
KIZILELMA İçin 2025 Hedefleri
Baykar, 2025 yılına kadar 10’dan fazla Bayraktar KIZILELMA üretmeyi hedefliyor. Bu, Türkiye’nin savunma sanayiinde büyük bir adım atacağını ve KIZILELMA’nın uluslararası alanda da önemli bir rol üstleneceğini gösteriyor. Yerli motorun geliştirilmesiyle birlikte, Türkiye’nin havacılık ve savunma teknolojilerinde öncü ülkeler arasında yer alması hedefleniyor.
Türkiye’nin Yerli Motor Atılımı: Savunma Sanayiinde Bağımsızlık
Yerli motorun geliştirilmesi, Türkiye’nin savunma sanayiinde tam bağımsızlık hedefinin bir parçası. Selçuk Bayraktar, Bayraktar TB2 ve TB3 gibi projelerde yerli motor kullanımının başladığını belirtti. Bu gelişme, Türkiye’nin savunma teknolojilerinde dışa bağımlılığı azaltma ve yerli üretimi artırma hedefinin önemli bir parçası olarak öne çıkıyor.
KIZILELMA’nın Geleceği
KIZILELMA, yerli motoruyla birlikte Türkiye’nin savunma sanayii teknolojilerinde önemli bir mihenk taşı olacak. 2025 yılı hedefleri doğrultusunda, bu projenin Türkiye’nin hem yerel hem de uluslararası arenada savunma gücünü artırması bekleniyor.